طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی چیست؟

متاسفانه موضوع طلاق امروزه در کشور ما به شدت شایع شده یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی میباشد که در مقاله طلاق توافقی چیست؟ میخواهیم با آن آشنا شویم:

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یا طلاق بدون تقصیر مواردی است که زوجین درباره موارد پس از جدایی از جمله: مهریه، جهیزیه، حضانت و زمان ملاقات با فرزند با هم به توافق میرسند در دادگاه ثبت میشود و ضمانت اجرا پیدا می کند.

به عنوان مثال زوجین توافق مي کنند: زوجه (خانم) مهريه را در قبال طلاق ببخشد يا کل آن را دريافت کند و يا با شرايط توافق شده مهريه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود.

بنابراین تمام موارد توافق در راي دادگاه منعکس خواهد شد و قابليت اجرا دارد.

طلاق توافقی چیست؟

مراحل طلاق توافقی :

طلاق توافقی در قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 تابع قواعد ویژه ای است که آن را از سایر انواع طلاق مجزا می کند.

مطابق این قانون در تمامی موارد طلاق بجز طلاق توافقی، زوجین باید توسط دادگاه به داوری ارجاع شوند. مثلا در طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد  زوجین به داوری ارجاع داده می شوند و دادگاه پس از بررسی نظر داوران رای صادر می کند.

بیشتر بخوانید  محجور به چه کسی گفته میشود ؟

بنابراین از آنجا که در طلاق توافقی، نیازی به مراجعه به داوری نمی باشد، می توان گفت که مراحل طلاق توافقی به شرح زیر می باشد:

  • مراجعه به مراکز بهزیستی
  • ثبت درخواست طلاق توافقی
  •  حضور در جلسه طلاق توافقی و صدور رای
  • طلاق حضور در دفترخانه و اجرای صیغه طلاق 

شرایط طلاق توافقی :

به طور کلی میتوان شرایط طلاق توافقی را به دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم کرد: 

شرایط عمومی طلاق توافقی :

همچون سایر انواع طلاق، طلاق توافقی مستلزم تقدیم دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پرداخت هزینه دادرسی مربوطه می باشد.

تنها تفاوت طلاق توافقی با طلاق از طرف مرد یا طلاق از جانب زن، آن است که در طلاق توافقی لازم است که هر دو زوجین، در دفتر خدمات حاضر شده و اقدام به تقدیم و امضا دادخواست طلاق توافقی نمایند.

این در حالی است که در سایر انواع طلاق، زوج یا زوجه ای که خواهان طلاق می باشد، به تنهایی دادخواست طلاق را تقدیم و امضا می نماید.

به علاوه، لازم است تا تمام حقوق مالی زوجه به طور کامل پرداخت گردیده یا اینکه زوجه به عدم دریافت آن ها رضایت داده یا به طریق دیگری با زوج توافق نماید.

در نهایت، صدور رای طلاق توافقی، مستلزم ارائه گواهی عدم بارداری از جانب زوجه و رعایت عده طلاق می باشد.

شرایط اختصاصی طلاق توافقی : 

همانطور که گفته شد بر خلاف سایر انواع طلاق، در طلاق توافقی، شرط ارجاع به داوری وجود نداشته و به جای این شرط، زوجینی که قصد دریافت رای طلاق توافقی را دارند، باید پیش از تقدیم دادخواست، جهت اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی مراجعه نمایند.

بیشتر بخوانید  وظایف و مسئولیت های لابی من چیست؟

به علاوه صدور حکم طلاق توافقی مستلزم توافق در تمام حقوق و تکالیف مالی و غیر مالی زوجین به نحوی که گفته شد، می باشد.

طلاق توافقی چیست؟

هزینه درخواست طلاق توافقی

هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی حضور زن و شوهر و امضای هر یک از آن‌ ها ضروری است. با این‌حال برای پرداخت هزینه ثبت دادخواست لزومی ندارد که هم مرد و هم زن هزینه را بپردازند این مبلغ در سال 1402 چیزی حدود 200 هزارتومان است که صرفا از جانب خانم یا آقا پرداخت می‌شود.

البته در طلاق‌ های توافقی مرسوم است که زن و مرد هزینه‌ ها را نصف کرده و هر کدام بخشی از مبالغ را برعهده می گیرند.

اولین اقدام جهت ثبت درخواست طلاق توافقی

اولین قدم برای طلاق توافقی،  ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق است. متقاضیان طلاق توافقی باید اول در این سامانه برای مشاوره نوبت اخذ کنند و پس از آن در جلسات مشاوره شرکت کنند و سپس با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، می توانند برای طلاق توافقی به دادگاه  دادخواست تقدیم کنند.

پس از تعیین وقت و شرکت در جلسات مشاوره ، دادگاه گواهی عدم امکان سازش برای زن و شوهر صادر می کند. زن و مرد به مدت سه ماه فرصت دارند به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و طلاق خود را به ثبت برسانند.

بیشتر بخوانید  اهمیت و روش‌های حفاظت فیزیکی

سخن پایانی

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه تیم تخصصی تولید محتوا حافظان آسایش یاس بودید، صمیمانه سپاس گذاریم و امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید دانش خود را در این قضیه بالا ببرید.

به امید روزی که در هیچ خانواده شاهد طلاق و اختلافات خانوادگی نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...