سهم الارث چیست؟

سهم الارث چیست؟

در این مقاله میخواهیم بگوییم، سهم الارث چیست؟ و تمام جزییات آن را بیان کنیم زیرا سوال بسیاری از شما دوستان بوده است با ما همراه باشید.

سهم الارث چیست؟

میزان ترکه ای که متوفی از خود به جای می گذارد پس از استخراج بدهی ها و وصیت متوفی تحت عنوان سهم الارث به هر یک از بازماندگان متوفی که شرایط قانونی را داشته باشند منتقل می شود.

قانون نحوه محاسبه و تقسیم سهم الارث ، همان قانون مدنی است که سهم الارث طبقات وراث را به تفکیک مشخص نموده است.

در صورتی که شخصی فوت کند و اموالی داشته باشد، اموال آن به وارثان خواهند رسید. به اموالی که بعد از فوت کسی به جا می‌مانند، ارث یا ترکه گفته می‌شود.

اموالی که از شخصی که فوت می‌کند به جا می‌ماند بین تمام وارثان آن تقسیم می‌شود و در واقع هر وارث سهمی دارد که به سهم هر وارث، سهم الارث گفته می‌شود. ما در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که سهم الارث چیست؟ و میزان سهم الارث هر وارث چگونه تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید  هدف از تاسیس موسسات حفاظتی چیست ؟
سهم الارث چیست؟

هر شخصی که در طول زندگی خود اموالی را کسب نموده است. برای بعد از فوت می تواند آن را تحت عنوان ارث به بازماندگان خود منتقل کند که به این اموال به جای مانده از شخص که بعد از فوت ، به ورثه وی تعلق می گیرد.

در اصطلاح ارثیه یا ترکه گفته می شود که تقسیم این ارثیه منجر به تعلق گرفتن سهم الارث به هر یک از ورثه می شود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که میزان ارث برخی از وراث به صورت دقیق مشخص شده است و آن‌ ها می‌توانند با توجه به اموال به جا مانده، آن‌ ها را از آن خود کنند. اما سهم الارث برخی از وارثان نیز به صورت دقیق مشخص نشده است که برای محاسبه آن باید انحصار ورثه صورت گیرد.

یکی از مهم ترین بدهی های متوفی در خصوص آقایان ، مهریه همسر ایشان می باشد که اگر آن را در طول حیات پرداخت نکرده باشند، قابل مطالبه از ترکه ایشان می باشد.

البته گفتنی است که اگر ترکه یا ارثیه متوفی کفاف پرداخت تمام دیون و بدهی های میت را ندهد، ورثه می توانند از پرداخت آن بدهی ها از اموال شخصی خودشان سر باز زنند.

بیشتر بخوانید  آیا حتما باید از پلیس یاران برای نگهبانی استفاده کرد ؟

همچنین ، مستحب و مرسوم است که شخص برای بعد از فوت، اموال خود را وصیت کرده باشد و به این ترتیب، تکلیف برخی اموال را برای بعد از فوت خود روشن کرده باشد.

در چنین حالتی ، باید مال و اموالی که مورد وصیت قرار گرفته است را از سهم الارث یا ترکه استخراج یا جدا نمود. البته لازم به ذکر است که هر فرد تنها تا میزان یک سوم یا ثلث اموال خود را می تواند وصیت کند و وصیت مازاد بر ثلث به لحاظ شرعی و قانونی نیازمند اجازه یا تنفیذ ورثه است.

نحوه محاسبه و تقسیم سهم الارث

نکته مهمی که در مورد نحوه محاسبه و تقسیم ارث وجود دارد آن است که بر اساس قانون مدنی، هم رابطه نسبی و هم رابطه سببی می تواند منجر به تعلق سهم الارث شود و موجب ایجاد مثال ها و نمونه هایی برای تقسیم ارث گردد؛

رابطه نسبی رابطه ای است که بر اساس خون و نژاد مشترک شکل می گیرد، مثل رابطه پدر و فرزندی.

اما رابطه سببی بر اساس ازدواج است، مثل رابطه زن و شوهر.

لذا ارث زوج و زوجه یکی از مهم ترین مصادیق تقسیم سهم الارث است.

سهم الارث چیست؟

تقسیم بندی سهم الارث بر اساس اولویت

  1. سهم الارث طبقه اول : پدر مادر فرزندان نوه ها سهم الارث
  2. طبقه دوم : اجداد برادر و خواهر و فرزندان آن ها سهم الارث
  3. طبقه سوم : عمه عمو دایی خاله و اولاد آن ها 

در تمام این 3 طبقه همسر سهم خود را دارد.

جمع بندی

در حالتی که شخصی از دنیا برود و اموالی داشته باشد، اموال آن به وارثان آن یعنی افراد نزدیک و بستگان آن به ارث خواهند رسید به میزان ارثی که به هر یک از وراث فرد متوفی تعلق می‌گیرد سهم الارث گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید  محجور به چه کسی گفته میشود ؟

سهم الارث با توجه به نسبت هر شخص با متوفی مشخص می‌شود قانون سهم الارث نیز مطابق با قانون مدنی است و به صورت کامل به همه مسائل و قوانین ارث و میزان سهم هر فرد از ارث متوفی پرداخته است.

در مقاله سهم الارث چیست؟ سعی کردیم ابتدا توضیح سهم الارث را به طور کامل بیان کنیم، سپس چگونگی تعلق گیری و جزییات قابل توجه در آن را بیان کنیم. از اینکه ما را همراهی کردید سپاس گذاریم.

موسسه حفاظتی و مراقبتی حافظان آسایش یاس پیشرو در ارائه خدمات حفاظت فیزیکی و الکترونیکی

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...