روشنایی چه تاثیری در امنیت دارد؟

روشنایی چه تاثیری در امنیت دارد؟

روشنایی و نور پردازی در سطح شهر کوچه ها خیابان ها پل ها و … تاثیر به سزایی در امنیت محل دارد و این امری بدیهی میباشد که هر مکانی از نورپردازی مناسب برخوردار باشد جرایم و تخلفات کمتری صورت میگیرد و نقش مهمی در تامین امنیت شهروندان دارد.

از زمان های قدیم ترس از تاریکی از بزرگترین فوبیا های انسان بوده است و دلیل آن میتواند عدم اطمینان و اعتماد انسان نسبت به تاریکی باشد به همین علت بیشترین زمان های وقوع جرم و جنایت در شب و در مکان های تاریک است و همه افراد آگاهند که بهترین راه مقابله با این خطر وجود نور و نور پردازی مناسب است.

امروزه رها کردن شهر ها از چنگال تاریکی تنها به روشن کردن تعدادی چراغ محدود نمی شود بلکه فراتر از آن بوده و به حیطه ای جدید به نام نورپردازی قدم می گذارد. نورپردازی به معنای عام خود، استفاده از نور و متریال نوری در جهت آذین بندی و تزئین شهر است ولی در معنای خاص و کاربردی نورپردازی کاستن از خشونت المان های سرد و بی روح شهری، تنوع دادن به محیط های مختلف از جمله پارک ها، خیابان ها، پل ها و … و سرگرم کردن و بخشیدن لذت به نگاه های شهروندان است.

بیشتر بخوانید  چگونه امنیت محل کار خود را بالا ببریم ؟

در این راستا هر مکانی که نور داشته باشد نظر انسان را جلب میکند و وقتی توجه انسان ها به نقطه ای جلب شوند نشان از احتمال کمتر وقوع جرم در آن منطقه میدهد.

 

شدت روشنایی در خیابان مهم تر است یا کیفیت آن ؟

یکی از معیار های مرتبط با روشنایی خیابان ها در اصل روشنایی میانگین است. یعنی نوری که به طور میانگین به خیابان تابیده می شود. طبق این تحقیق عدم وجود منطقه های تاریک در خیابان ها غیر روشن از وسعت و شدت روشنایی مهم تر است. یعنی اگر در خیابانی نور کم ولی یکنواخت وجود داشته باشد، به مراتب بهتر از آن است که چراغ های خیابانی درخشان طوری خیابان را روشن کنند، که قسمتهایی از آن بسیار پرنور و قسمتهایی دیگر بسیار کم نور باشند.

چراغ خیابانی ال ای دی که روشنایی خیابان را فراهم می کند دو مزیت مهم دارد:

یکی اینکه محیط را به خوبی و به طور یکنواخت روشن می کند و دوم اینکه هزینه ها را کاهش می دهد. البته این دست تحقیقات نیاز به بررسی بیشتر دارند. اما در عین حال نمی توان از کنار این نکات به دست آمده به سادگی عبور کرد. در حقیقت این گونه یافته ها به ارتقا سطح زندگی و امنیت جامعه کمک ویژه ای می کنند.

بیشتر بخوانید  آیا حتما باید از پلیس یاران برای نگهبانی استفاده کرد ؟

علاوه برآن شرایط اجتماعی در برخی محله ها می‌تواند به گونه‌ ای باشد که دسترسی به فضای شهری را برای بعضی گروه‌ های اجتماعی محدود کند به طور مثال مناطقی که ناامن هستند و معتادان یا فروشندگان مواد مخدر در آن جا حضور دارند، شهروندان عادی که در آن مناطق ساکن هستند در همه زمان ها نمی توانند به راحتی تردد کنند.

در نوشتار روشنایی چه تاثیری در امنیت دارد؟ سعی کردیم تمام موارد نیازمند به روشنایی و مناطقی که باید نورپردازی مناسب داشته باشند تا آمار وقوع جرم و جنایت پایین تر بیاید صحبت کنیم. از همراهی شما ممنونیم.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...