مجازات استفاده از تجهیزات بدون مجوز چیست ؟

مجازات استفاده از تجهیزات بدون مجوز چیست ؟

امروزه در کشور ما برخی افراد در نزاع و درگیری هایی که برایشان اتفاق می افتد از ابزار هایی مانند شوکر و اسپری گاز اشک آور استفاده میکنند و آن را امری دفاعی و به عنوان دفاع از خود میدانند.

ما در این مقاله قصد داریم بگوییم مجازات استفاده از تجهیزات بدون مجوز چیست ؟ و چه عواقبی را برای فرد در پی خواهد داشت.

شوکر چیست؟

شوکر یک وسیله برقی می باشد که اغلب برای دفاع مورد استفاده قرار میگیرد، افراد از این وسیله برای دفاع از خود در دعوا و یا زمان هایی که خطری آن ها را تهدید میکند استفاده میکنند.

مجازات استفاده از تجهیزات بدون مجوز چیست ؟

مجازات حمل شوکر

بر اساس ماده 12 قانون هر کس در درگیری یا به هر دلیل و عنوانی بدون داشتن مجوز از شوک دهنده ها و انواع آن (شوکر ها) استفاده کند. آن را نگهداری یا حمل نماید و یا اقدام به فروش آن ها (بدون مجوز رسمی) کند مجرم شناخته شده و مرتکب از 91 روز تا شش ماه به حبس محکوم خواهد شد.

مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز

  • مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از بیست و پنج تا سی سال
  • مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از پنج تا ده سال
  • مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از دو تا پنج سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشـف شده و در صـورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غـیر امنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از شش ماه تا دو سال
  • گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور به حبس از دو تا پنج سال
  • مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) به حبس از شش ماه تا دو سال
بیشتر بخوانید  خدماتی که موسسات حفاظتی مراقبتی ارائه میدهند
مجازات استفاده از تجهیزات بدون مجوز چیست ؟

حمل شوکر برای بار اول چه مجازاتی دارد ؟

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بی آید که اگر برای اولین بار از شوکر استفاده کرده باشیم آیا مجازات آن متفاوت خواهد بود؟

مجازات حمل شوکر سه تا شش ماه و اسپری شش ماه تا دوسال است. اگر از آنها به قصد اخاذی مزاحمت، یا برای انجام جرمی استفاده نکرده باشید و شاکی خصوصی هم نداشته باشید درصورت فقدان سابقه کیفری موثر و شرایط سنی شما، به احتمال زیاد یا قرارتعلیق مجازات صادر میشود یا به جزای نقدی محکوم میشوید.

(البته این مورد را در نظر داشته باشید که قانون ، قانون است و یک قاضی میتواند حتی برای بار اول هم شما را برابر با مقررات مجازات نماید و قاضی دیگر میتواند با استفاده از ماده و قوانین دیگر مجازات شما را کمتر کند.)

شوکر سلاح گرم است یا سرد ؟

مجازات استفاده از تجهیزات بدون مجوز چیست ؟

مجوز شوکر و افشانه از چه ارگانی صادر میشود ؟

اگر در پی گرفتن شوکر هستید باید بدانید که ابتدای امر داشتن مجوز آن الزامی میباشد و این گواهی را باید فقط از نیروی انتظامی دریافت کرده و راه دیگری موجود نیست. البته این نکته را در نظر بگیرید که شما نمیتوانید مستقیما با مراجعه به کلانتری محل خود درخواست مجز شوکر دهید. این کار باید از طریق موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی مانند موسسه حافظان آسایش یاس صورت گیرد. 

در صورت نیاز به دریافت تجهیزات دفاعی باید مدارک مورد نیاز را بدون کم و کاست تکمیل کرده و به یکی از موسسات حفاظتی و مراقبتی تحویل داده تا مراتب از سوی آنها پیگیری شود. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام جوانب حمل و استفاده از سلاح ها و تجهیزات و روش دریافت مجوز آن ها به صورت قانونی همچنین مجازات استفاده غیر قانونی از آن ها را با هم بررسی و تحلیل نماییم.

شما از طریق سایت حافظان آسایش یاس میتوانید با کارشناسان ما ارتباط گرفته و نسبت به دریافت انواع تجهیزات ایمنی و دفاعی از جمله شوکر، افشانه، لباس های فرم ایمنی و نظامی و … برای محل کار یا زندگی خود اقدام نمایید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر

  • موسسه حفاظتی مراقبتی در تهران - موسسه حفاظتی مراقبتی حافظان آسایش یاس

    […] در بهتر این موضوع میتوانید به مقاله “مجازات استفاده از تجهیزات بدون مجوز” سر بزنید و آن را مطالعه […]

    18 بهمن 1402 در 11:16
  • لطفا صبرکنید...