لایحه چیست ؟

لایحه چیست ؟

در این مقاله میخواهیم به طور مختصر معنی لایحه و کاربرد های آن را برای شما شرح دهیم.

لایحه چیست؟

پیشنهادی است که از سوی دولت برای تصویب و تبدیل به قانون، پس از تصویب در هیئت وزیران از سوی هیئت دولت به مجلس ارائه می‌شو.

انواع لایحه

  • لایحه عادی 
  • لایحه فوری 

لایحه عادی: این نوع لایحه ها دو شوری هستند، بدین معنا که دریک شور کلیات را به تصویب می رساند و در شور دیگر به جزئیات می پردازد و مورد تصویب قرار می دهد. البته قبل از بررسی در شور دوم لوایح به کمیسیون تخصصی ارجاع می شود.

لایحه فوری: این نوع لایحه ها در یک شور مورد بحث و بررسی قرار میگیرند و همراه با قید فوریت ارسال می شوند.

لایحه چیست ؟

علاوه بر مذاکرات شفاهی که طرفین دعوا در دادگاه انجام می دهند، ممکن است دفاعیات مربوط به پرونده به صورت مکتوب بر روی سندی تحت عنوان لایحه نوشته شده و با استناد و استدلال حقوقی در این لایحه قضایی، سرنوشت دعوا تحت تاثیر قرار گیرد.

بر این اساس لایحه دفاعیه به لایحه ای گفته می شود که در دعاوی حقوقی و کیفری برای تکمیل دفاعیات ارائه شده مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید  خدماتی که موسسات حفاظتی مراقبتی ارائه میدهند

لایحه قضایی چیست ؟

حضور در مراجع قضایی و اقامه دعوا در آنها، الزامات حقوقی خاص خود را دارد که هر فردی باید از آن ها اطلاع داشته باشد. علاوه بر این، زمانی که علیه شخصی در دادگاه دعوایی مطرح می شود و باید از خود دفاع کند، می بایست از طریق ابزار های قانونی بخصوصی که وجود دارد اقدام نماید تا نتیجه مطلوب را به دست آورد که یکی از این ابزار های قانونی در راستای دفاع از حقوق قانونی، استفاده از لایحه قضایی است.

لایحه قضایی یا لایحه دفاعیه به سندی گفته می شود که طرفین دعوا با استفاده از آن، می توانند مطالبی را که برای دفاع از خود در دادگاه ها و مراجع قضایی ضروری می دانند را به اطلاع دادگاه برسانند.

اما دلایل لزوم تنظیم لایحه در دادگاه و همچنین نحوه تنظیم یا نوشتن لایحه مطالب مهمی است که اطلاع از آن برای افراد ضروری است و چه بسا با نگارش و تنظیم یک لایحه قضایی یا لایحه دفاعیه ساده، بتوان حقی را بدست آورد یا از آن محافظت نمود.

بیشتر بخوانید  روشنایی چه تاثیری در امنیت دارد؟
لایحه چیست ؟

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور واضح درباره لایحه و انواع مهم آن به شما توضیح دهیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید آگاهی خود را در این رابطه بالاتر ببرید. 

از نگاه گرم و صمیمانه شما بسیار متشکریم.

موسسه حفاظتی و مراقبتی حافظان آسایش یاس پیشرو در ارائه خدمات حفاظت فیزیکی و الکترونیکی

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...