سیستم مانیتورینگ چیست ؟

سیستم مانیتورینگ چیست ؟

سیستم مانیتورینگ چیست ؟

در هر حوزه ایی که فعالیت داشته باشید احتمالا تا به حال این نام به گوشتان خورده است. در این مقاله میخواهیم بگویم سیستم مانیتورینگ چیست ؟ و همه موارد را درباره آن توضیح دهیم.

مانیتورینگ عملیاتی برای رصد وضعیت یک سیستم است این سیستم جهت عملکرد خوب زیر ساخت‌ ها، شبکه‌ ها، تجهیزات، برنامه و خدمات حائز اهمیت است. سیستم‌ های مانیتورینگ همانند انواع HMI دلتا بخش مهمی از اتوماسیون صنعتی در صنایع مختلف محسوب می شوند.

اهمیت سیستم مانیتورینگ

مانیتورینگ همان نظارت بر عملکرد است در یک عبارت کلی می توان مانیتورینگ را فرایندی جهت نمایش وضعیت یک سیستم تعریف کرد در عملیات مانیتورینگ، دیتای جمع آوری شده از بخش های مختلف واحدهای صنعتی، بر صفحه نمایشگر با فرمتی خاص نمایش داده می شود.

مهمترين تصميمي که در خصوص سيستم هاي مانيتورينگ در شبکه بايد اتخاد شود اين است که چه چيزي بايد مانيتور شود؟

شما بايد مطمئن شويد که همه سرويس هاي حساس شما کاملا مانيتور مي شوند و بهترين گزينه معمولا براي پياده سازي طرح مانيتورينگ شبکه نقشه توپولوژي شبکه است ، شما در نقشه توپولوژي شبکه کاملا انواع و اقسام شبکه ها و دستگاه ها و بستر هاي ارتباطي که در مجموعه شما وجود دارند را با درک کامل اندازه آن متوجه مي شويد و مي دانيد چه چيزي بايد مانيتور شود.

بیشتر بخوانید  شرح وظایف سر شیفت پلیس یاران چیست ؟
سیستم مانیتورینگ چیست ؟

چرا باید از مانیتورینگ استفاده کنیم؟

با توجه به تعریفی که ارائه شد، این مهم در هر زمینه کارایی دارد. به‌ عنوان مثال در صنایع بزرگ دنیا، مانیتورینگ بخش انسانی و صنعتی، بسیار به روند مثبت فعالیت مجموعه کمک می‌ نماید.

بدین صورت که با نظارت دقیق بر عملکرد هر بخش، می‌ توان نقاط ضعف را پیدا نموده و آن‌ ها را برطرف نمود.

همچنین می‌توان نقاط قوت را یافته و با سرمایه‌ گذاری روی آن بخش، به‌ عنوان یک نقطه تکیه و ویژگی متفاوت از سایر مجموعه‌ ها، از آن نهایت بهره را برد.

پس تا اینجا علت سرمایه‌ گذاری شرکت‌ های بزرگ بر روی این زمینه و بها دادن به آن را، ذکر نمودیم. از زمان جهش فناوری در دنیا، متخصصان بسیاری بر روی گسترش مانیتورینگ فعالیت نموده‌ اند.

می‌توان متصور شد که قبل از ورود فناوری مانیتورینگ به مجموعه‌ ها، در هنگام بروز مشکلات در صنایع، زمان بسیار زیادی صرف می‌شد که علت پیدا شود.

ویژگی های سیستم مانیتورینگ

  • تشخیص زود هنگام و جلوگیری از بروز حوادث اتلاف وقت
  • بهبود بخش سخت افزاری با کنترل عملکرد سیستم ها
  • جلوگیری از قطع ارائه خدمات به مشتریان با جلوگیری از اختلال در سرور
  • صرف زمان کمتر برای کنترل عملکرد صحیح سیستم ها
  • رصد وضعیت لحظه ای یک فرایند و نمایش پارامترهای مهم آن
سیستم مانیتورینگ چیست ؟

کاربرد سیستم مانیتورینگ

در پاسخ می توان اشاره کرد که استفاده از این سیستم ها در کلیه صنایع جهت نظارت بر عملکرد و رصد خطا های احتمالی حائز اهمیت است. علاوه بر آن، تمام سرویس های خدماتی در قالب شبکه نیز باید به این سیستم ها مجهز باشند از جمله این سرویس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وب سایت های شرکتی یا شخصی
  • سایت های خبری و اطلاع رسانی
  • بانکداری اینترنتی
  • فروشگاه های اینترنتی
  • مراکز داده پردازی
  • سرورهای خدمات دهی

نتیجه گیری

در این مقاله برخی از دلایل نیاز شما به سیستم مانیتورینگ و اینکه چرا ممکن است برای تجارت شما مهم باشد را مشاهده کردیم، اما همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم بسته به نیاز شرکت انواع مختلفی از مانیتورینگ وجود دارد.

بیشتر بخوانید  کاربرد هوش مصنوعی در حفاظت چیست؟

بنابراین، هنگام انتخاب نرم افزار و سخت افزار آن باید کسب و کار شما توسط کارشناسان مربوطه بررسی و نسبت به شخصی سازی آن اقدام شود. از اینکه با ما در این نوشتار همراه بودید سپاسگذاریم

موسسه حفاظتی و مراقبتی حافظان آسایش یاس پیشرو در ارائه خدمات حفاظت الکترونیک و فیزیکی

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر

  • موسسه حفاظتی مراقبتی در تهران - موسسه حفاظتی مراقبتی حافظان آسایش یاس

    […] است برای آشنایی بیشتر با خدمات حفاظت الکترونیکی مقاله “سیستم مانیتورینگ چیست؟” را مطالعه […]

    18 بهمن 1402 در 11:11
  • لطفا صبرکنید...