مظنون کیست و به چه معناست ؟

مظنون کیست و به چه معناست ؟

اکثر افراد در جامعه با اصطلاحات حقوقی آشنایی کافی ندارند و همین امر ممکن است باعث بروز مشکلات و دردسر هایی در سطح جامعه برای خود فرد یا اعضای جامعه گردد.

اگر اکثریت مردم با قواعد حقوقی و اصطلاحات و کاربرد های آن ها در هر موقعیت آشنایی کافی داشتند چه بسا بسیاری از درگیری های اجتماعی و فرهنگی در جامعه رخ نمیداد در این مقاله میخواهیم به معنی کلمه مظنون در لغت و کاربرد آن در مسائل حقوقی پرداخته و تفاوت مظنون با متهم را بیان کنیم.

مظنون کیست و به چه معناست ؟

مظنون در لغت به معنای بد گمان یا مشکوک و نامعلوم است. مظنون به فردی گفته می‌شود که رفتار و کردارش مشکوک و گفتار و اظهاراتش غیرمنطقی و غیرواقعی، وضع ظاهرش غیرعادی و شک برانگیز و دچار نوعی حالت عصبی و هیجان و گاهی برافروخته و عرق کرده و زمانی رنگ باخته و مضطرب می باشد.

مظنون کیست و به چه معناست ؟

تفاوت مظنون با متهم

آیا تفاوتی میان مظنون و متهم وجود دارد ؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با مفاهیم مظنون و متهم به طور جامع و کامل آشنا شوید.

مظنون : شخصی است که به اساس سوء ظن به نسبت ارتکاب جرم توسط ارگان کشف دستگیر شده یا قبل از نسبت دادن اتهام به وی در مورد او اقداماتی اتخاذ شده باشد.

متهم : کسی که فاعل جرم تلقی میشود اما هنوز انتساب جرم به او محرز نشده است.

تفاوت متهم و مظنون

با دقت بر موضوعات بالا این مسئله آشکار میشود که متهم و مظنون یکی نبوده بلکه تفاوت قابل ملاحظه و روشنی میان این دو وجود دارد و آن تفاوت این است، زمانیکه شخص در جریان تحقیق مورد شک و تردید مقامات کشف و تحقیق قرار میگیرد که شاید این فرد جرم را مرتکب شده باشد این مظنون است.

اما متهم کسی است که دادستان مربوطه علیه او اسناد و مدارکی دارد، اتهام نامه را ترتیب نموده و سپس علیه وی اقامۀ دعوی می‌نماید.

خلاصه مطلب اینکه شخص در مرحله کشف و تحقیق تا زمانیکه دادستان علیه وی صورت دعوی ترتیب نداده مظنون محسوب میگردد.

مظنون کیست و به چه معناست ؟

به چه کسی مظنون میگویند

باید گفت که هر زمان شاکی یعنی همان کسی که جرم روی وی واقع شده درخواست تعقیب مرتکب را بدهد آن فرد مظنون محسوب میشود. استفاده کرند از لفظ مظنون به این دلیل است که شاکی اداعا کرده اما جرم هنوز به رسمیت شناخته نشده و ثابت نگردیده است در ادامه تحقیق و رسیدگی به شکایت شاکی مظنون احضار و به وی تفهیم اتهام می‌شود و او در جریان موضوع شکایت قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید  ارزیابی عملکرد پلیس یاران در 3 ماهه منتهی به پایان سال

متهم کیست ؟

چنانچه مشخص شود که اتهام وارد شده، متوجه مظنون است، در این مقطع است که به وی عنوان متهم اطلاق می‌شود. متعاقب این اتفاق، متهم به حکم قانون دارای حقوقی از جمله حق سکوت، حق داشتن وکیل و … می‌شود.

وی تفهیم اتهام شده و در صورتی که ثابت شود متهم واقعا عمل مجرمانه انجام داده لفظ مجرم درباره وی به کار رفته و مجازات میگردد.

در این مقاله سعی کردیم موضوع مظنون کیست و به چه معناست ؟ را به طور کلی توضیح داده و تفاوت میان مظنون و متهم که سوال بسیاری از شما شما عزیزان بود را بررسی و تحلیل کنیم از همراهی شما سپاسگذاریم.

موسسه حفاظتی مراقبتی حافظان آسایش یاس پیشرو در ارائه خدمات حفاظتی و مراقبتی برای پیشگیری از وقوع جرم

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...